FOLLOW ME

Thursday, December 23, 2010

KAEDAH MENGUATKAN INGATAN

TEKNIK
  • Banyakkan mengingati Allah
  • Banyakkan berpuasa sunat
  • Amalkan Tidur Yang Cukup
  • Mengawal Tekanan
  • Berhati-hati Dengan Pengambilan Vitamin atau Makanan Tambahan
  • Bersenam
  • Elakkan Kemurungan
  • Awasi Pengambilan Ubat
  • Belajar Sesuatu yang Baru
  • Permainan
  • Banyak Membaca
  • Katakan Berulang Kali
  • Fokus
  • Bermain Dengan Angka
  • Membaca Al-Quran
 Disamping itu latihkan diri berzikir seperti berikut: -
1) Ya Rahman (Maha Pemurah) 100x selepas solat fardhu.
2) Ya Hakim (Maha Bijaksana) 300x setiap hari.


FAKTOR YANG MELEMAHKAN MINDA/DAYA INGAT
  • Makan kepala ikan.
  • Organ dalaman binatang (hati, limpa, jantung, perut & etc) melainkan atas nasihat doktor untuk keperluan kesihatan.
  • Makan makanan yang tercemar oleh semut kerana semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yang menyebabkan daya ingatan menjadi lemah.
  • Makan makanan ringan dan makanan segera.
  • Makan berlebihan , makanan yang terlalu berlemak dan kandungan gula tinggi
  • Makan bawang mentah
  • Makan makanan atau buah yg masam scra kerap (jeruk,asam)
  • Pengambilan kafein yang terlalu banyak (kopi, nestcafe)
  • Minum antara suapan makan , maksudnya jangan minum sebelum anda selesai makan.
  • Minum minuman bergas dan beralkohol
  • Merokok
  • Kepala terdedah kepada panas terik cahaya matahari antara pukul 10.00 pagi sehingga pukul 4.00 petang.
  • Tidur pada waktu asar
  • Kurang tidur
  • Tidur pada tengkuk ( belakang kepala )
  • Fikiran runsing, stress dan hati sedih
  • Melakukan maksiat dan dosa
  • Tekanan darah tinggi

MAKANAN YANG BAIK UNTUK OTAK
  • Buah – buahan ( anggur hitam, kurma, buah delima, blue berry,epal)
  • Sayur – sayuran ( lobak merah, halia )
  • Ulam – ulaman ( pegaga, daun sadri, kemangi )
  • Bijirin&kekacang ( badam, walnut, kacang soya, kacang a’das, biji labu, habbatus sauda
  • Roti
  • Madu (minum menghadap kiblat & jgn guna sudu besi)
  • Kismis (selawat, menghadap kiblat, kemam-jgn telan terus)
  • Air ( air mineral, air zam zam, madu, susu, air soya, kopi )
  • Minyak ( minyak ikan, minyak zaitun, minyak rosemary, minyak sage )
  • Ikan tuna
  • Telur ayam & Daging ayam
  • Vitamin B ( Thiamine (B1), Niacin (B3), Pyridoxine (B6), Complex (B12) )

Apa yang penting, makanan tersebut mestilah halal, segar, baik, seimbang, tiada bahan pengawet, tiada perasa tiruan dan tiada pewarna tiruan.

 Keterangan-keterangan di atas hanyalah sebahagian kecil daripada cara-cara meningkatkan keupayaan ingatan/otak. Yang paling penting ialah ingat Allah SWT selalu. Daya ingatan akan bertambah kukuh sekiranya tidak sesaat untuk kita lupa kepada-NYA.


SUKA NO.23

YOU (STRANGER IN THE NIGHT)


Publish Post

Wednesday, December 22, 2010

IS IT WE CALL???

Is it we call ??
"LEISURE-TIME"
a.k.a 'free time'
*no doubt*

wake up! wake up! wake up!
Everyday enjoy the blessings 3x
  Then, wash the face;
-hihihihi-
So,, what else is in you see? any further thought?
  Do 'home-work' la ba
-hahahaha-
(aiyo0o0)

First, huh?
Flash!!!
I want breakfast first ..!
(nyum..nyum..nyum)

-Jojo and Chaboo-
(miow..miow)
Already eat?
Sewage clean place them again ..!
@-,@
(alalalalala)
-hohohoh-
Then, comb their hair ..  
Spray perfume,fragrance that right?  
(So CUTE la both!  x0x0)

Then, sweep the floor op house
Collated here and there
Washing and drying clothes ..
lalalalala

-WELL DONE-
Lastly,? what else??
Haaa, go take a bath la ..!
(Rellaaaxx...)
[ THE END ]

Tuesday, December 21, 2010

CHEESE CAKE

Cheesecake is a decadent, delicious dessert.
Smooth and creamy, it is the tastiest
Most elegant way to end a meal.




   Kek ni  terdapat pelbagai jenis
boleh meggunakan pelbgai jenis tepung. 
tp untuk resipi ni guna tepung optima.
Tepung optima memang sudah ada gula. 
So, xperlu letak gula lg.



BAHAN-BAHAN
*250g tepung optima
*5/ 6 biji telur
*1 sudu teh essen vanilla
*1 sudu teh ovelete
*3 sudu minyak masak

  
KRIM
*1 kotak cream cheese philadelphia
*1/2 tin susu pekat manis 
(campurkan ke dua2 nya & putar sehingga tidak berketul)

 BAHAGIAN ATAS
 kraft cheddar cheese (parutkan/hiris)

CARA-CARA
1. Putar telur sehingga kembang. 
2. Masukkan semua bahan. Putar dgn kelajuan sederhana sehingga pekat & putih. .
3. Sediakan acuan yg telah dialas dgn kertas minyak.
4. Bakar dalam acuan dengan menggunakan api atas dan bawah selama 35-45 minit brgantung pada suhu.
5. Bila sudah masak biarkan sejuk.
6. Selepas itu,, potong di tengah-tengah kek supaya menjadi dua bahagian.
7. Sapukan krim cheese di tengah2 kek tadi, kemudian cantumkan bahagian atas& bawah kek.
8. Sapukan lebihan krim cheese di bahagian atas kek dan seluruh kek.
9. Akhir sekali parutkan cheese kraf dan tabur di bahagian atas kek.

Monday, December 20, 2010

ADAB BERSOLEK

Doa Ketika Bercermin 



اَلْحَمْدُ ِلله
ALHAMDU LILLAH,
Segala puji hanya milik Allah

اَللَّهُمَّ كَمَا حَسَّنْتَ خَلْقِيْ
ALLOHUMMA KAMAA  HASSANTA KHOLQI
Ya Allah, sebagaimana Engkau telah memperindah rupaku.

فَحَسِّنْ خُلُقِيْ.
FA HASSIN KHULUQI.
maka jadikanlah padaku akhlaq yang baik

   


ADAB BERSOLEK SECARA ISLAM
Adab ini adalah amalan yang diamalkan oleh Nabi Yusuf A.S. yang telah diangkatkan darjat dari hamba menjadi seorang pembesar. Barangsiapa yang mengamalkannya setiap hari dan sebati dalam hidupnya, maka mereka akan sentiasa dipandang manis, berseri dan dikasihi pada setiap mata yang memandangnya. Ia juga merupakan rahsia awet muda.
 
Amalan apabila menghadap cermin bacalah:
1. Selawat 3 X 
2. Bismillahirahmanirahim segala puji bagi Allah yang memperbaiki tingkah laku, maka perhaluskan budi pekertiku. 
3.Sentuh muka dengan jari dimulakan dengan  
  • Mulut 
  • Hidung 
  • Mata 
  • Dahi  

Mulalah bersolek. Setelah selesai  baca Bismillahirahmanirahim  
Doa nabi Yusof (surah Al Baqarah ayat 165) 10X 
Sambil niat apa yang terjadi sambil merenung ke 

  • Mulut 
  • Hidung
  • Mata 
  • Dagu  


KELEBIHAN AYAT SERIBU DINAR

 

Bismillahirrahmanirrahim…Assalamualaikum wbt kepada semua pelawat blog ini..

Hari ini saya ingin berkongsi dengan pelawat2 sekalian iaitu berkaitan dengan ayat seribu dinar.  

Ayat seribu dinar adalah ayat suci al-Quran yang dipetik dari surah Al-Talaaq ayat 2-3.

Diceritakan bahawa seorang saudagar telah membayar sebanyak seribu dinar untuk mendapat ayat ini yang dikatakan fadhilatnya ialah mendapat menyelamatkan pembacanya dari malapetaka. Di dalam perjalanan pulang, kapal saudagar ini telah dipukul ombak dan beliau terus membaca ayat tersebut. Dengan izin Allah SWT, hanya beliau seorang saja yang terselamat dari bencana itu.

Di antara kelebihan dan fadhilat ayat seribu dinar ini ialah :
* Di baca apabila kita hendak bertawakkal terhadap sesuatu perkara.
* Menghilangkan keresahan bila di baca di waktu resah.
* Di baca ketika hendak menaiki kenderaan
* Jikalau dibaca ayat ini kepada orang yang sedang sakit sebanyak 3 kali dan dihembuskan kepada si pesakit itu dan di jampi pada air sebanyak 3 kali diberi minum, insya’Allah si pesakit akan sembuh.

 (terdapat byk lagi kelebihan nya,, tp stakat ini sja yg mampu d shared,.. salah & silap hrap dmaafkan.. sekian..)

BOYFIE

i dont need a boyfriend...i need a real man..

huh,, smart betuull
dan penuh bmakna
cerita pasal boyfie ni
ermm.. mmenatkan otak ja..
So why not we just wait n relax 4 a while???
take a time
take a breath
* IS IT ENOUGH TO LOVE *


Action Speak Louder than Words

Yes!!!
I really 2x want  
a real MAN  not a BOYFRIEND
Another one is great if the husband continues to be made
What does not waste time and emotion when people discovered that 
Even if there is one,
God saying we accidentally discovered by the wrong person to fight the true
Oh God help me to find
THE MAN NOT THE BOYFIE
&
not for others
(supposed to be)
(amin)


Wednesday, December 8, 2010

TIPS BELAJAR SAAT AKHIR



Belajar pada saat-saat akhir menjelang peperiksaan bukanlah sesuatu yang bagus. Bagaimanapun, sekiranya anda terpaksa juga belajar sebegini, cuba amalkan kaedah di bawah ini:
  1. Beri tumpuan lebih terhadap pembelajaran

  2. Yakin terhadap kebolehan diri

  3. Masa rehat perlu secukupnya

  4. Hapuskan tabiat suka tidur

  5. Jangan mengambil sebarang ubat yang meragukan

  6. Beri tumpuan lebih kepada bab yang penting

Tuesday, December 7, 2010

TIPS KESIHATAN

Menjaga kesihatan adalah dituntut oleh Agama. Banyak cara menjaga kesihatan tubuh badan maupun dari segi sains dan diajar oleh Al-Quran antaranya adalah spt:-

1. Bersenam @ beriadah.
2. Mengawal makanan.

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. Isyaallah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (memang terbukti keberkesanan).

Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:-

1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).

3. waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. dengan bersujud makan darah akan mengalir keruang berkenaan.

4. dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala
Dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)

TIPS DIET

FOLLOW ME

PERHATIAN!!!

Kepada semua readers/bloggers
Sukacita dimaklumkan
Anda amat dialu-alukan untuk 
"FOLLOW ME"



[tgok mcm mr.yellow]
[dia pn invite u all tu taw! ]
-hehehehehe-

kecian saya ni belum banyak
"FOLLOWERS"

apa2 pun
siapa2 yg mau minta follow jz inform ok
"CHAT ROOM"
sentiasa bentang black carpet tuk anda suma!
hehehehehe 

last but not least
*HAPPY TOGETHER*







Friday, December 3, 2010

NAH....KEK!

*HYE KAMU-KAMU* 
(^-^)
hihihihiihih
2hari ba..
(30.11.2010)
hari jadi saya..

xda celebrte sangat jz beli kek sja
tp syukur la,, ok la 2..
thanks 2 my MOM!!! 
(dia yg blikan)
ni nah...
blueberry's cake


nyumm... nyumm...
=b

hadiah nada ka?? (minta puji ni ba)
hahah!
apa2 pun x kesa sgt la.. da besar jg kan,,
malu pla mau tuntut2 hadiah..
kita yg patut balas jasa IBUBAPA kita..
kan??? kan??? kan???

tapi apa2 pon..
 Alhamdulillah!!
bsyukur la umur sampai jg yg ke ***
19TAHUN
 (muda eh masi kan???)
gurau ja..
yg perlu diingatkan
jgn sia2kan hidup ini selagi nyawa dkandung badan..
MOGA HIDUP KITA DBERKATI ALLAH DUNIA & AKHIRAT
(AMIN.....)

KAMU MAU TAU..........


HALLLLOOOHHA!!!

lamanya x update ni blog..
besala..
baru2 jg join bnda nih..
(no ideas lg tuk suma ni.. esemen!)

Yahooo!!!!
Esok balik p kampung
cuti2 budak skul la kunun
Boring ba dok uma saja kan
{ tido vs makan }
Nasib baek "no gain weight"
-hahahahahahahahah-

ok la.. 
dats all..
*nothing special*
2ja la dapat sya bagitau..
huhuhuhuhu
(jan marah ek)
(c??? no idea kan??)
pppeerrrgghh....
[take a time ~_~]

 SEE U WHEN I SEE U


There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...